؛ ماتیو مابن خبرنگار فرانس 24 درباره استعفای وزیر دفاع آمریکا و خالی شدن اطراف دونالد ترامپ از یاران نزدیک گفت: ترامپ اکنون دچار انزوای کامل است. جیمز ماتیس آخرین نفر از اطرافیان نزدیک رئیس جمهور آمریکا بود که نوعی حکومت داری کنترل شده و معقول را تضمین می کرد. این سخنی است که امروز اعضای کنگره به زبان می آورند.

 

مرجع اخبار رسمی

پایگاه خبری و تحلیلی

وی افزود: استعفای ماتیس یک استعفای عادی مانند موارد دیگر نیست. سناتور مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه در سنا از نگرانی زیادش از این بابت گفته است و لیندسی گراهام دیگر سناتور جمهوری خواه با نفوذ، در محفلی خصوصی از ایجاد فضای " پایان حکومت" نزد ترامپ یاد کرده است. گراهام دربرابر دوربین ها نیز تصمیم ترامپ به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اشتباهی راهبردی خواند و از بابت رها کردن متحدان آمریکا در این کشور گلایه کرد.

مابن درباره موضع ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و واکنش پنتاگون گفت: واقعیت این است که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بیش از قضیه سوریه نظامیان را در پنتاگون نگران می سازد زیرا در سوریه داعش به هر حال شکست سختی خورده است و باقی مانده های آن را نیروهای روسیه و ارتش بشار اسد از میان بر می دارند. اما خروج آمریکایی ها از افغانستان آن طور که در راهروهای وزارت دفاع آمریکا می گویند شامل پنجاه درصد نیروهای حاضر می شود، با توجه به افزایش نفوذ طالبان در ماه های اخیر در این کشور، می تواند افغانستان را به سوی یک هرج و مرج جدید سوق دهد.